دانشمندان بریتانیایی باورهای نادرست در مورد چاقی سالم را برطرف کردند

17 مه 2017- دانشمندان انستیتوی تحقیقات کاربردی سلامت در دانشگاه بیرمنگام، یافته‌های جدید خود در مورد اصطلاح "فنوتیپ‌ چاقی با متابولیک سالم" را منتشر کردند، این یافته‌ها چنین فنوتیپی را بی‌اعتبار کرده است.

یک نظریه‌ی بحث برانگیز می‌گوید که ممکن است فردی با شاخص توده‌ی بدنی بالا (BMI)، دارای پارامترهای متابولیکی نسبتاً طبیعی باشد و خطر ابتلا به بیماریهایی مانند بیماریهای قلبی، سکته و دیابت نوع 2 در او پایین باشد.

BMI در حال حاضر به عنوان نشانگر مرتبط با چربی، برای شناسایی افراد در معرض خطر بالا برای این بیماریها در نظر گرفته می‌شود. با این حال، سال گذشته این موضوع مطرح گردید که صرفاً تکیه بر BMI به ویژه، برای پیش بینی بیماری قلبی، گمراه کننده است.

در این مطالعه که در مجله‌ی آمریکایی College of Cardiology منتشر شده است، دانشمندان نشان دادند که حجم زیاد چربی احشایی در ناحیه‌ی بیش از BMI یا اندازه‌ی دور کمر، منعکس کننده‌ی میزان خطری است که فرد را تهدید می‌کند.

نتایج تحقیقات گذشته این فرض را، که "یک فرد دارای اضافه وزن یا چاق مستعد بیماری نیست مگر اینکه مقادیر زیادی چربی در کبد، پانکراس، قلب یا سایر اندام‌های حیاتی او انباشته شده باشد" مورد تردید قرار داد. این ممکن است توضیح دهد که چرا در مطالعه ی جدیدی که با شرکت 3.5میلیون فرد انگلیسی انجام شد، خطر بیماری عروق کرونر برای شرکت کنندگان چاق که از سایر جهات سالم بودند، 49 درصد و خطر ابتلا به نارسایی قلبی، 96 درصد بالاتر بود.

با توجه به این یافته‌ها که در کنگره‌ی اروپایی چاقی در پرتقال ارائه شده است، این موضوع حتی هنگامیکه فشار خون طبیعی و میزان کلسترول در تعادل است و همچنین در افراد غیرسیگاری، صادق است. بر اساس این نتایج، که پس از 20 سال آنالیز پرونده‌های سلامت افراد بالغ سالم که به بیماریهای قلبی مبتلا نبودند، حاصل شد، مفهومی به نام"چاقی با متابولیسم سالم" وجود ندارد.

 محققان تاکید کردند که چاقی یک بیماری بدون ضرر نیست و خطر بسیاری از بیماریها که به نام قاتلان خاموش شناخته می‌شوند، نظیر بیماری عروق محیطی را افزایش می‌دهد. افراد چاق دو برابر بیش از افراد لاغر در معرض خطر ابتلا به چندین نوع سرطان هستند و ده سال کمتر از همسالان لاغر خود عمر می‌کنند.

علاوه بر این، همانطور که در ابتدا بحث شد، تجمع چربی در کبد و پانکراس افراد چاق، عامل اصلی بی نظمی در سیگنالینگ انسولین و افزایش قند خون است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

در آینده بحث در مورد پارادوکس "چاقی خوش خیم" همچنان ادامه خواهد داشت، اما این یافته‌ها باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرند زیرا نشان می‌دهند که چاقی یکی از عوامل اولیه‌ی خطر برای بیماریهای قلبی و دیابت نوع 2 است.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/british-scientists-dispel-myths-about-metabolically-healthy-obesity-90494169.html